דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


משיחיות ופטריות הזיה 

מאת    [ 27/03/2006 ]

מילים במאמר: 1101   [ נצפה 5818 פעמים ]

משיח לא בא
אז זהו שלא, כלומר כן, משיח כן בא, ואושפז.

קצת רשמים אישיים בעקבות כתבה של אמיר קורץ על כפר איזון לשרוטי הודו ושרוטים אחרים. ובכן אחד המדריכים ספר שם 10 משיחים, ואלה משיחים עם מזל שלא נכנסו למוסד סגור. דומה שכל מי שטוען למשיחיות ומתחיל להסביר לאנשים איך העסק עובד, מקוטלג ישר כפסיכוטי. כשפלוני לוקח כמויות ענק של סמי הזיה ומבין פתאום משהו שאנחנו עדין לא מבינים ברור לנו שהוא יותר פסיכוטי ופחות משיח.

אבל לא תמיד זה כך, טיוהר למשל, אולי הישראלי המפורסם ביותר שזכה להארה, הגיע למה שהגיע באמצעות טריפים, היום מעביר טיוהר את תורתו הלאה ואנשים מקשיבים.

ישו לפניו, המשיח הפופולרי ביותר בכל הזמנים, היה חבר בכת שנקראה אמניטה, חברי הכת נהגו להשתמש בפטריית הזיה הקרויה כיום על שמם Amanita muscaria (Fly Agaric). הפטריה אגב חוקית למכירה ולשימוש בכל העולם הנוצרי עד היום.

שאלה מעניינת שעולה היא למה משיחיות ?
תשובה אחת מופיע בסיפורו של ד' מכפר איזון, דפוס שחוזר אגב גם בוידויים אחרים, בשלב מסוים בחייו יצא ד' נגד החיברות שלו, נגד התיכנות שלו, אצל ד' היו אלה חוויות מתקופת הצבא שגרמו לו להרגיש שציית יותר מידי לצווים חיצוניים. לאחר ש ד' מבין שהקוד שצרוב לו במוח אינו ראוי הוא מנסה לתקנו, בוחן חלופות, ספרי פילוסופיה, תרגולות שונות. אבל את הקוד הצרוב קשה מאוד לעדכן. ד' בעקבות ספריו של קרלוס קסטנדה מנסה להשתחרר מהתכנות בעזרת סמים. לרעיון סימוכין רבים בכתובים ואפילו ה CIA ערך בזמנו ניסויים בתכנות חברתי באמצעות LSD (והשמיד את כל התוצאות, הממשל בארצות הברית פתח במלחמה ב LSD כשזה האחרון הפך למזוהה עם תרבות הנגד בשנות השישים).
אולי המשיחיות היא בסך הכל תגובת יתר להמרצת יתר של חומרי הזיה, פלוני רוצה לשחרר את עצמו מהאמת של הסמכות החברתית אבל עף לקוטב השני, לא רק ששחרר את עצמו הוא מציע מעתה את עצמו כסמכות לחברה הסובבת. כאן למרבה הצער לא מספיקה הארה דרושה גם מידה לא מבוטלת של מיומנות חברתית.

במשל 3 התמורות מתאר ניטשה 3 שלבים בשחרורו של אדם:

הגמל - כה רב הוא אשר יכביד על הרוח העמיס, רוח חזק בו תשכון יראת הכבוד,חוזקו חפץ את הכבד, את הכבד מכל, מה כבד? כה ישאל הרוח העמיס, רצונו כי ירבו להעמיס עליו. ברגע מסוים מתרחשת התמורה השניה הרוח מבקש חרות, הרוח מבקש ריבונות על עצמו.עם כל המטען רץ הגמל אל מדברו, במדבר השומם מתרחשת התמורה. במדבר השומם ברגע של בדידות מבין הרוח שהוא מסונג'ר. ברגע של בדידות מבין הרוח שאין סדר עולמי וממילא אין לו חלק בסדר הזה, אבל יש כוחות אדירים המפעילים אותו באפס מאמץ כמעט, ובאדישות מוחלטת. רגע של בדידות שבו גולה הרוח מהעולם.

הרוח הופך לאריה "כאן יבקש את אחרון אדוניו להיות לו לאויב...אך מיהו הדרקון הגדול אשר הרוח ממאנת לכנותו עוד אדוני ואלוהי - זה שמו של הדרקון הגדול - 'אתה מצווה' אולם רוחו של האריה אומרת 'אני רוצה', 'אתה מצווה' עומד למכשול לו ... חיית קשקשים וכל קשקש זוהר - 'אתה מצווה', ערכים שגילם אלפי שנים מנצנצים על פני קשקשים אלה...לברוא לעצמו חרות ולאו כנגד החובה, לכך אחי דרוש אריה..."

בתמורה השלישית הרוח הופך לילד "וכי מה בכוחו של הילד שאינו בכוחו של האריה... כי הנה הילד הוא תום ושיכחה, מעשה בראשית, משחק, גלגל המתגלגל מעצמו ואמירת כן, למעשה הבריאה דרושה אמירת כן, עתה אין הרוח מבקש אלה את רצונו שלו, אבוד העולם זכה בעולמו שלו."

כמובן כשהילד חוזר מהודו הילד מתבקש להפסיק לבלבל את המוח על העולם בו זכה ולהיכנס לתלם. לפי הכתבה במקרים לא מעטים תדאג המשפחה לאשפז את הילד בכפייה בבית חולים לחולי נפש עד שיחזור להיות גמל. בכפר איזון לא אומרים תלם אלה מסלול, בחזרה למסלול.

מעניין לציין שגיבורו הנבואי של ניטשה יורד מההרים והולך אל העיר כדי להסביר לאנשים איך העסק עובד, האנשים צוחקים עליו. אחד מהם שפוגש בו בהמשך גורס כי אם אנשי העיר לא היו צוחקים ומזלזלים, היו כנראה נלחצים קצת והורגים אותו.

גיבורו של ניטשה קרוי על שם זראטוסטרה נביא קדמון ומיסד הדת הזורואסטרית, גם דרכו של זראטוסטרה הנביא לא הייתה קלה, איפיינו אותה מאבקים מול התנגדות חיצונית וספקות פנימיים, בין השאר כמובן התנכלויות מצד הממסד הדתי השליט, קשיים בהפצת הבשורה, אין חדש תחת השמש, זראטוסטרה יסד לבסוף דת חדשה, הדת הזורואסטרית, ישו הצליח גם הוא במשימה אך שילם בחייו, ד' ניכנע ללחץ החברתי, אין נביא בעירו.

אמניטה מוסכריה, המוכנה גם צמח חיי הנצח, נחשבת לכלי עבודה מרכזי בשאמאניזם בשל יכולתה לספק חווית מוות ולידה מחדש משובחת. מתפקידו של השאמאן לתקשר למטרות שונות עם כוחות על טבעיים, הכניסה לעולם העל טבעי נעשית בד"כ באמצעות צמחים המכילים חומרים פסיכו אקטיביים. השאמאניזם באופיו דוחה את הסמכות של הדת הממוסדת, אך כפי שנראה בהמשך התהליך הבסיסי בו השאמאן, או לענייננו הנביא, מתקשר עם העל טבעי בסיוע צמחי הזיה מהווה את כור מחצבתן של רוב הדתות הגדולות. למרבה הצער החוויה הרוחנית החזקה אותה מתאר ד', חוויה של התעוררות הנפש, התמוססות גבולות האני ואחדות עם הטבע אינה שכיחה בקרב מאמיני דתות אלה.

לאמניטה מוסכריה מיוחסת השפעה עצומה על התפתחות הדתות הגדולות, חוקר בשם גורדון ווסון פירסם בשנת 1968 ספר שהפך מאז למפורסם למדי "סומה, פטריית חיי הנצח האלוהית"(1). בספרו גורס ווסון כי אמניטה שכונתה אז סומה, שימשה ע"י הארים בטקסים דתיים לפני מעל 4000 שנים, הארים חיו באסיה המרכזית - קזחסטאן ואוזבקיסטאן של היום, לפני כ 4000 שנה הם התפצלו ל 3 קבוצות אחת נדדה לאזור אפגניסטאן של היום, והשניה לאיראן, שתי הקבוצות העבירו את תורתם בעל פה ואח"כ העלו אותה על הכתב, הכתבים שרדו עד היום, האפגאנים כתבו את הריג-וודה הטקסט הקדום של ההינדו והאיראנים את האווסטה הטקסט המקודש של הזורואסטרים. בשתי הדתות יש התיחסות לצמח הזייה ששימש בטקסים דתיים, הצמח כונה סומה בריג-וודה והאומה ( Haoma ) באווסטה. ווסון מצטט תיאורים של הצמח מתוך מזמורי הלל רבים המשבחים אותו בריג-וודה ומסיק מהם שמדובר בפטריה אמניטה מוסכריה.

חוקר אחר, ג'ון אלגרו פרסם ב 1970 ספר שנוי במחלוקת בשם 'הפטריה והצלב'(2), בספרו טוען אלגרו כי היהדות והנצרות צמחו מתוך דת אמניטה שהאל שלה היה לא אחר מאשר אמניטה מוסכריה, כמובן לא קשה לנחש במה הם השתמשו כדי לשוחח איתו. בתמונה (3) ציור קיר של עץ הדעת, הציור נמצא בכנסיה עתיקה בצרפת. עץ הדעת שבציור נראה כמו פטריות, ויש הרואים בכך שריד למסורת האמניטה.


אזהרות:

האמניטה גודלת פרא במקומות רבים אך לא כדאי לקטוף ולאכול, מדובר במשפחה של פטריות דומות בצורתן שחלקן רעילות.

אם אכן אכלת פטריות, דיברת עם השם יתברך והבנת איך העסק עובד, חשוב פעמיים לפני שאתה הולך להפיץ את הבשורה, זכור כי רבים מקודמך נרצחו, נצלבו, גורשו, אושפזו ובמקרה הטוב נתקלו בקשיים בירוקרטים לא מעטים מול הממסד הדתי או פשוט בהתעלמות.


ביבליוגרפיה:

1 -
Soma: Divine Mushroom of Immortality, (Ethno-Mycological Studies)
by Robert Gordon Wasson


2 -

The Sacred Mushroom and the Cross: A Study of the Nature and Origins of Christianity within the Fertility Cults of the Ancient Near East
by John Marco Allegro

3 - ראה תמונה בלינק המופיע בסעיף על הכותב למטה.



חלק ב' של המאמר מופיע כאן:
משיחיות ופטריות הזיה 2

הכותב פעיל חברתית ומפרסם מאמרים בנושאים חברתיים-כלכליים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב